Wednesday, February 20, 2008

Adakah boleh berjaya tanpa FOKUS ?

Kali ni saya nak berkongsi sikit mengenai konsep fokus dalam bisnes pemasaran rangkaian secara Internet. Dalam apa yang kita buat sebenarnya, tak boleh lari dari konsep fokus jika ingin berjaya.

Kalau kita tengok sekarang ni terlalu banyak peluang bisnes kat Internet dan mungkin sudah macam kebiasaan kita lompat dari satu program ke program. Sebenarnya ini adalah satu habit yang tidak baik jika kita ingin berjaya dalam pemasaran rangkaian.

Setiap peluang bisnes yang kita join, boleh ibaratkan macam kita gali telaga untuk dapatkan mata air. Untuk dapatkan mata air kita kena fokuskan menggali pada telaga tersebut sehingga dapat mata airnya. Macamana kalau kita asyik sentiasa menggali telaga yang baru sebelum kita sempat mendapat mata air di mana-mana telaga. Bagi saya, setiap peluang bisnes di Internet biasanya mempunyai kelebihan masing-masing dan ada peluang untuk berjaya. Kecualilah ada keraguan pada sesuatu peluang itu.

Perkara ni memang dah banyak dilontarkan di blog bisnes online yang lain. Cuma sekadar renungan dan peringatan untuk diri saya dan juga untuk anda semua. Sama-sama kita fikirkan.

No comments: